Hermed sendes beregning af jeres skolepenge. Betalingen af tur(e) er indeholdt i
skolepengene.
HEJ
'
ja elever
Elevbetalingen er delt op i 5 rater, og første rate er forfalden til betaling d. 1.aug. 2010. Ved
for sen betaling opkræves rykkergebyr på 200 kr. og der kan blive pålagt renter. Husk at skrive
elevnavn- og nummer ved indbetaling via netbank.
Til orientering vedlægges kopi af brevet med statsstøttens størrelse.
I forbindelse med evt. udlandsrejse skal I påregne en udgift til visum og vaccinationer på 800-
1000 kr., hvis vi tager til steder, hvor der kræves vaccination og visum. Endvidere skal I sørge
for, at jeres barn er dækket af en rejseforsikring (hele verden). I nogle tilfælde indgår den i en
familieforsikring, og ellers kan den købes som tillægsforsikring.
Program for skolestart søndag d. 15. august 2010.
Ankomst til skolen kl. 14.30Indkvartering på værelserne kl. 14.30 – 15.00
Herunder ”løbende kaffe ” i hallen.
Samlet velkomst og orientering for forældreog elever, udlevering af årsplan m.v. ca kl. 15.00
Afslutning og forældrene hjem kl. 16.00
Medbringes til skoleåret:Pas,( skal være gyldigt minimum 1 år fra 1. aug. 10)
Sengetæppe , dyne, hovedpude, rullemadras t. beskyttelse af madras, sengelinned (2 sæt), håndklæder, toiletsager, indesko, kop el. krus til værelse, evt. sengelampe med klemme, vækkeur (mobiltlf kan ikke bruges som ur!), armbåndsur, evt. mindre hyggeting til værelse (plakat, billeder), lukket snavsetøjskurv /taske, varm sovepose (beregnet til kuldegrader), liggeunderlag til lejrture, evt. lille termokande til ture.
Praktisk arbejdstøj (2 sæt), arbejdshandsker, gummistøvler, evt. beskyttelsesfodtøj, overtøj til arbejdsbrug (evt. foret kedeldragt), regntøj, badetøj, idrætstøj, træningsdragt, 2 par idrætssko, det ene par med ikke-afsmittende såler til brug i idrætshal.
Forklæde samt skridsikkert fodtøj til brug i køkken (det skal være træsko eller lukket sko) 3 stk A4 ringbind, skoletaske, skrivesager, lommeregner, Politikens Retskrivnings- og Betydningsordbog. Ordbøger kan evt. købes på skolen. Eleven SKAL have disse skoleting med! Solid, lovlig, velfungerende cykel med støtteben (kan sendes i forvejen med fragtmand), lappegrejer, cykellygter, cykelpumpe, cykelhjelm (kan evt. lånes på skolen). Vi cykler med cykelhjelm på ture og i idræt.
Det er forældrenes ansvar, at jeres barns cykel altid er køreklar og i lovlig stand. Vi har ikke cykelsmed i Tommerup. Det er eleven selv, der skal sørge for at cyklen bliver repareret, enten på skolen, hjemme eller hos cykelsmeden. Hvis dette ikke sker, bliver cyklen sendt til cykelsmed på forældrenes regning.
Ridehjelm er et krav, hvis man rider.
Husk at mærke tøj og fodtøj med navn. Må ikke medbringes: dolke, knive, tv. Som I er blevet orienteret om, har vi totalt rygeforbud på skolen for eleverne under skoleopholdet og på vejen til og fra efterskolen. Skulle jeres børn være rygere, vil det være meget klogt at lade dem stoppe rygningen et godt stykke tid, inden de starter hos os, og sørg også for at de ikke ryger, når de er hjemme i weekenden. Det er sværere at være røgfri hos os, hvis de får lov at ryge hjemme. Overtrædelse af rygeforbuddet kan, ligesom overtrædelse af vore øvrige regler, medføre bortvisning fra skolen.
Ved velkomsten den. 15. august vil det være muligt at bestille tøj med skolens logo og elevens navn på. Vi plejer at have: Regntøj (ca. 700 kr.), en sort fleecejakke (ca. 500 kr.), t-hirts, kasketter, mm. '
Vi tilbyder erhvervspraktik i Tommerup kommune for de elever, som vi skønner modne til at komme i praktik på lokale virksomheder. Skulle eleverne ønske andre fag/brancher end vi kan tilbyde, eller ønsker eleven praktik i sin hjemkommune eller andet sted end Tommerup, så kan det foregå i skoleferierne. Elever i 10. klasse skal i brobygning 1 uge under skoleopholdet.
Vi vil bede om, at alle elever medbringer en bærbar computer.
Det er elevens og forældrenes ansvar, at computeren er i orden. Hvis eleven skal bruge den til afgangsprøverne, skal man selv medbringe en printer (til prøverne).
De få som endnu ikke har afleveret en kontrakt vedrørende rygning/mobiltlf/pc/cykel bedes medbringe den i underskreven stand på den første skoledag.
Vi glæder os til at modtage eleverne d. 15. august, og vi håber, at vi sammen kan få et godt skoleår.
På første skoledag vil forældrene blive bedt om at skrive under på, at vi må bruge billeder af jeres børn på vores hjemmeside, i skolens årsskrift, til udstillinger på skolen, og hvis vi sender billeder til aviserne. I må meget gerne sende en mail med jeres accept af dette på forhånd (så er der en ting mindre at nå på første skoledag) på
brev til nye elever
Tommerup, d. 5. Maj 2010
Til elevholdet 10/11.
Hermed sendes beregning af jeres skolepenge. Betalingen af tur(e) er indeholdt i
skolepengene.
Elevbetalingen er delt op i 5 rater, og første rate er forfalden til betaling d. 1.aug. 2010. Ved
for sen betaling opkræves rykkergebyr på 200 kr. og der kan blive pålagt renter. Husk at skrive
elevnavn- og nummer ved indbetaling via netbank.
Til orientering vedlægges kopi af brevet med statsstøttens størrelse.
I forbindelse med evt. udlandsrejse skal I påregne en udgift til visum og vaccinationer på 800-
1000 kr., hvis vi tager til steder, hvor der kræves vaccination og visum. Endvidere skal I sørge
for, at jeres barn er dækket af en rejseforsikring (hele verden). I nogle tilfælde indgår den i en
familieforsikring, og ellers kan den købes som tillægsforsikring.
Program for skolestart søndag d. 15. august 2010.
Ankomst til skolen kl. 14.30Indkvartering på værelserne kl. 14.30 – 15.00
Herunder ”løbende kaffe ” i hallen.
Samlet velkomst og orientering for forældreog elever, udlevering af årsplan m.v. ca kl. 15.00
Afslutning og forældrene hjem kl. 16.00
Medbringes til skoleåret:Pas,( skal være gyldigt minimum 1 år fra 1. aug. 10)
Sengetæppe , dyne, hovedpude, rullemadras t. beskyttelse af madras, sengelinned (2 sæt), håndklæder, toiletsager, indesko, kop el. krus til værelse, evt. sengelampe med klemme, vækkeur (mobiltlf kan ikke bruges som ur!), armbåndsur, evt. mindre hyggeting til værelse (plakat, billeder), lukket snavsetøjskurv /taske, varm sovepose (beregnet til kuldegrader), liggeunderlag til lejrture, evt. lille termokande til ture.
Praktisk arbejdstøj (2 sæt), arbejdshandsker, gummistøvler, evt. beskyttelsesfodtøj, overtøj til arbejdsbrug (evt. foret kedeldragt), regntøj, badetøj, idrætstøj, træningsdragt, 2 par idrætssko, det ene par med ikke-afsmittende såler til brug i idrætshal.
Forklæde samt skridsikkert fodtøj til brug i køkken (det skal være træsko eller lukket sko) 3 stk A4 ringbind, skoletaske, skrivesager, lommeregner, Politikens Retskrivnings- og Betydningsordbog. Ordbøger kan evt. købes på skolen. Eleven SKAL have disse skoleting med! Solid, lovlig, velfungerende cykel med støtteben (kan sendes i forvejen med fragtmand), lappegrejer, cykellygter, cykelpumpe, cykelhjelm (kan evt. lånes på skolen). Vi cykler med cykelhjelm på ture og i idræt.
Det er forældrenes ansvar, at jeres barns cykel altid er køreklar og i lovlig stand. Vi har ikke cykelsmed i Tommerup. Det er eleven selv, der skal sørge for at cyklen bliver repareret, enten på skolen, hjemme eller hos cykelsmeden. Hvis dette ikke sker, bliver cyklen sendt til cykelsmed på forældrenes regning.
Ridehjelm er et krav, hvis man rider.
Husk at mærke tøj og fodtøj med navn. Må ikke medbringes: dolke, knive, tv. Som I er blevet orienteret om, har vi totalt rygeforbud på skolen for eleverne under skoleopholdet og på vejen til og fra efterskolen. Skulle jeres børn være rygere, vil det være meget klogt at lade dem stoppe rygningen et godt stykke tid, inden de starter hos os, og sørg også for at de ikke ryger, når de er hjemme i weekenden. Det er sværere at være røgfri hos os, hvis de får lov at ryge hjemme. Overtrædelse af rygeforbuddet kan, ligesom overtrædelse af vore øvrige regler, medføre bortvisning fra skolen.
Ved velkomsten den. 15. august vil det være muligt at bestille tøj med skolens logo og elevens navn på. Vi plejer at have: Regntøj (ca. 700 kr.), en sort fleecejakke (ca. 500 kr.), t-hirts, kasketter, mm. '
Vi tilbyder erhvervspraktik i Tommerup kommune for de elever, som vi skønner modne til at komme i praktik på lokale virksomheder. Skulle eleverne ønske andre fag/brancher end vi kan tilbyde, eller ønsker eleven praktik i sin hjemkommune eller andet sted end Tommerup, så kan det foregå i skoleferierne. Elever i 10. klasse skal i brobygning 1 uge under skoleopholdet.
Vi vil bede om, at alle elever medbringer en bærbar computer.
Det er elevens og forældrenes ansvar, at computeren er i orden. Hvis eleven skal bruge den til afgangsprøverne, skal man selv medbringe en printer (til prøverne).
De få som endnu ikke har afleveret en kontrakt vedrørende rygning/mobiltlf/pc/cykel bedes medbringe den i underskreven stand på den første skoledag.
Vi glæder os til at modtage eleverne d. 15. august, og vi håber, at vi sammen kan få et godt skoleår.
På første skoledag vil forældrene blive bedt om at skrive under på, at vi må bruge billeder af jeres børn på vores hjemmeside, i skolens årsskrift, til udstillinger på skolen, og hvis vi sender billeder til aviserne. I må meget gerne sende en mail med jeres accept af dette på forhånd (så er der en ting mindre at nå på første skoledag) på
1. Man skal være på sin egen gang senest kl. 22.00.
2. Man skal være på sit værelse fra kl. 22.15 til kl. 07.00.
3. Stilletime med lektiecafé kl. 18.45-19.30. Eleverne må ikke besøge hinanden på værelserne i stilletimen. Der må ikke spilles musik i stilletimen.
4. Ved sygdom skal eleven melde sig syg til morgenmad kl. 07.30. Hvis man er syg, bliver man på værelset hele dagen og aftenen med. Værelseskammeraten bringer mad til den syge og bringer efterfølgende porcelæn og bestik tilbage til køkkenet.
5. Hvis eleven medbringer radio, skal den bruges under hensyntagen til kammerater og beboere. Den må ikke anvendes i stilletimen og skal slukkes senest kl. 22.30. Herefter må radio/musik kun høres med hovedtelefon/headset.
6. Seksuelt samvær mellem eleverne er forbudt.
7. Rygning må kun finde sted, såfremt eleven har en forældretilladelse – serygepolitik herunder.
8. Brug af spiritus, øl, hash og stoffer, som virker stimulerende og berusende, er forbudt. Misbrug kan medføre bortvisning. Forbudet gælder også i forbindelse med transport til- og fra skolen.
Rygepolitik
Baggrund
Rygning er så stort et helbreds- og samfundsproblem, at det ikke er en privat sag. Den Økologiske Efterskole har derfor fundet det naturligt at indføre en rygepolitik. Vi anser ikke rygning som foreneligt med skolens værdigrundlag, som en økologisk skole med stor vægt på sundhed og motion. Skolens holdning er derfor på sigt, at blive røgfrit område, men skolen har en forståelse for en overgangsperiode for etablerede rygere.
Vision for Den Økologiske Efterskole i Store Vildmose
Den Økologiske Efterskole har indført en rygepolitik. For at rygepolitikken kan fungere, kræver det et samarbejde mellem alle - elever, hjemmet og personale.
Der skal være tid til at diskutere værdier og holdninger, og der holdes naturligt øje med de problemer, der opstår ved skolens rygepolitik.
Visionen for Den Økologiske Efterskole i Store Vildmose er, at elever og personale ikke udsættes for passiv rygning.
Efterskolen ønsker at elevens og forældrenes beslutning om at elever, der ønsker at blive røgfri er baseret på en
rivillig aftale mellem eleven, forældrene og skolen. Fastholdelsen af denne beslutning er baseret på tillid og samarbejde mellem hjemmet og skolen.
Målsætningen er:
· at ingen, hverken ikke rygende elever, eller personale udsættes for passiv rygning
· at røgfrie elever forbliver røgfrie
· at rygende elever bliver røgfrie
· at give rygende elever konkret hjælp til rygeophør
·
at give konkrete oplysninger vedr. farerne ved både passiv- og aktiv rygning
· at skolen gennem en aktiv rygepolitik opnår et bedre arbejds- og indlæringsmiljø
· at skolen signalerer et sundt image over for omverdenen
Handleplan
Målene nås med regler for rygning, undervisning og oplysning, samt hjælp og støtte.
Regler for rygning
Alle rygende elever skal have skriftlig rygetilladelse fra forældre eller værge.
Efterskolen tillader kun at der ryges på den udendørs anviste rygeplads.
Der må kun ryges på de aftalte tidspunkter og kun rygerne med rygetilladelse må opholde sig på det anviste område.
Rygning "i smug" kan ikke accepteres.
Undervisning og oplysning
Efterskolen rådgiver eleverne omkring sundhed.
Efterskolen vil i hvert skoleår lave en oplysningskampagne med rygestopkonsulenter m.fl.
Hjælp og støtte
Efterskolen giver støtte til rygeophør, som skal følges af rygende elever.
Der vil på Den Økologiske Efterskole ikke blive taget særlige hensyn til rygerne.
På lejrskoler og lignende er rygereglerne også gældende.
Forventninger til elever og forældre
Efterskolen stiller som krav:
· at det ved skolestart er afklaret, om den enkelte elev er tobaksryger eller ikke ryger
· at hjemmet bakker skolen op om rygepolitikken
For at kunne nå målsætningen, er det vigtigt at eleven og hjemmet ikke er i tvivl om skolens ryge- politik. I tvivlstilfælde er det vigtigt at spørge, hvilke regler der er gældende.
Brud på forventningerne eller elevens manglende forståelse af skolens rygepolitik, vil indebære et eller flere af følgende punkter:
· kontakt til hjemmet
· en snak med eleven.
· en tænkepause (kortvarig hjemsendelse af eleven)
· ophør af efterskoleopholdet.
Kopi af skolens rygepolitik skal udleveres ved elevoptagelsen.
Skolens ansatte ryger ikke på skolen.
Fritagelser
Ekstra frihed gives kun til runde fødselsdage eller andre store begivenheder i den nærmeste familie. Tager man en elev hjem i en større sammenhæng f.eks. ekstra ferie eller fridage, kan Undervisningsministeriet nægte at betale den bevilgede statsstøtte for perioden. I henhold til Undervisningsministeriets bekendtgørelse betales 2500 kr. pr. fraværsuge.
Fritagelser søges hos forstanderparret af forældrene.
Flytning - Læge - Tandlæge
Læg mærke til, at du ikke skal melde flytning. Derfor har du stadigvæk din egen læge hjemme, som du skal benytte i videst mulig udstrækning. Hvis du kommer fra Odder eller Horsens kommune, skal du altid bruge din egen læge. Kun i akutte tilfælde kan der blive tale om at bruge en anden læge.
For at du kan få størst mulig glæde og udbytte af dit skoleophold beder vi om, at du så vidt muligt ordner almindelige lægebesøg og tandlægebesøg på fridage. I tilfælde af ambulant behandling m.v. skal transporten ske på forældrenes eget falckabonnement eller lignende.
Rygning
Elbæk Efterskole er en røgfri skole.
Det betyder at elever hverken må ryge på skolen eller i forbindelse med arrangementer, som skolen deltager i. Ligeledes må eleverne heller ikke ryge på vej til og fra skole. Overtrædelse af reglerne om rygnig kan medføre bortvisning fra skolen.
Gæster - herunder forældre - må heller ikke ryge på skolen. De skal forlade skolens grund helt og aldeles, inden de evt. påbegynder rygning.
Besøg på efterskolen
Familie er selvfølgelig altid velkomne på skolen. Venner kan efter aftale komme på kortere besøg efter efterårsferien. Vagtlæreren skal på forhånd orienteres om alle besøg.
Der arrangeres en "vennebesøgsdag" i løbet af skoleåret.
Undervisningsministeriet er ikke klageinstans i forhold til konkrete afgørelser, som en efterskole måtte træffe. En efterskoler er en fri skole, og det betyder, at en efterskoles øverste myndighed er skolens bestyrelse, hvortil man kan klage, hvis man er utilfreds med en afgørelse, som skolens ledelse har truffet.
Undervisningsministeriet fører alene et såkaldt legalitetstilsyn med efterskolerne. Det vil sige, at ministeriet fører tilsyn med, at en godkendt efterskole overholder lov om frie kostskoler og de regler, der er udstedt i medfør af loven. Det drejer sig primært om tilsyn med overholdelse af lovens krav til undervisningen og samværet på skolerne og betingelserne for tilskud. Der er ikke fra centralt hold fastsat regler om for eksempel bortvisning og andre sanktioner i forhold til elever eller skolernes samarbejde med forældrene. Ministeriet kan derfor ikke gå nærmere ind i disse forhold.
En tilsynssag kan for eksempel indledes på baggrund af en konkret henvendelse til ministeriet. Tilsynet indebærer, at Undervisningsministeriet er beføjet til at udstede påbud til en skole, hvis ministeriet mener, at skolens virksomhed ikke er i overensstemmelse med loven eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold til loven. Ministeriet har ikke i øvrigt beføjelser til at træffe retligt bindende afgørelser i forhold til de tilskudsberettigede efterskoler.
De frie skoler er endvidere ikke omfattet af forvaltningslovens regler. Derfor kan der ikke stilles krav til deres behandling af klager, hverken for så vidt angår indhold eller form.
Findes der regler om bortvisning af elever fra efterskoler?
En efterskole er en fri skole, og som fri skole er det op til efterskolens ledelse og i sidste ende bestyrelsen at fastlægge den daglige pædagogiske praksis. Dette dækker også skolens ordensregler og eventuelle reaktioner ved overtrædelse heraf. Det bør dog være sådan, at en reaktion i forhold til en elev står i rimeligt forhold til den forseelse, der reageres imod.
En efterskole er en fri skole, og det betyder, at skolens øverste ledelse er skolens bestyrelse. Den kan man klage til, hvis man er utilfreds med en afgørelse om for eksempel bortvisning eller andre sanktioner, som skolens ledelse har truffet i forhold til en elev.
Undervisningsministeriet er ikke klageinstans i forhold til konkrete afgørelser, som en efterskole måtte træffe.
Hvilke krav stilles der til undervisningen på en efterskole?
En fri skole har en række friheder til selv at tilrettelægge undervisningen på skolen, så længe undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Undervisningen skal altså som minimum kunne leve op til de slutmål, der er sat for undervisningen i folkeskolen. Men præcis hvordan man når frem til dette mål, er altså i vid udstrækning op til skolen selv. Så selvom der skal gives undervisning i de samme fag, som i folkeskolen (dog med undtagelse af kristendomskundskab), er der ikke noget i vejen for, at undervisningen i nogle fag for eksempel samles i nogle uger, mens der ikke er undervisning i disse fag andre uger.
Der er heller ikke for de frie skoler krav om, at der skal gives undervisning i et bestemt antal timer i de enkelte fag.
Er man utilfreds med tilrettelæggelsen af undervisningen på en efterskole, må man tage det op med skolens ledelse.
Hvilke krav stilles der til undervisningen i prøveperioder?
Efterskolerne er døgnskoler. Det betyder, at det ikke er muligt at give eleverne egentlig læseferie. Efterskolerne skal opfylde lovens krav til undervisningens omfang i prøveperioderne, og der kan derfor ikke gives læseferie – hverken i hjemmet eller på skolen – men der skal selvfølgelig ske en kvalificeret forberedelse af eleverne til deltagelse i prøverne.
Efterskolerne er forpligtede både i forhold til undervisning og samvær, og det forudsættes, at skolen sørger for god kvalitet i sit tilbud – også i prøveperioden.
Der er nærmere vejledning om undervisning i prøveperioden på Efterskoleforeningens hjemmeside
Hvad og hvordan kan man få i elevstøtte til et efterskoleophold?
Elevstøtten beregnes på grundlag af forældreindkomsten to år før skolestart. Indkomstgrundlaget svarer for de fleste til lønindkomsten efter AM-bidrag med tillæg af positiv kapitalindkomst og uden hensyn til eventuelle fradrag.
Elevstøtten i forhold til indkomstgrundlaget fastsættes på finansloven og kan ses i Undervisningsministeriets takstkatalog.
Tilskudsordningen er desuden reguleret i forhold til variationer af familieforhold som for eksempel, hvis barnets forældre er separeret eller ikke gift med hinanden, hvis de har forskellig folkeregisteradresse og forskellig bopæl m.m.
Endelig er der søskendemoderation for søskende under 18 år.
Den enkelte efterskole ansøger på elevens/forældrenes vegne Uddannelsesstyrelsen om statslig elevstøtte, og det er normal procedure, at de relevante papirer udfyldes i forbindelse med, at alle optagelsespapirer udfyldes forud for skolestart.
Man kan for eksempel beregne elevstøtten ved at benytte en beregningsmodel, som Efterskoleforeningen har lagt på deres hjemmeside. Her kan man lave en beregning, hvis man kender skolens ugepris for skoleåret og antallet af kursusuger i det pågældende skoleår.
Hvilke regler gælder for rygning på efterskoler?
Det har siden 2001 været forbudt for skoleelever i folkeskolen mv. at ryge på skolens område. Rygning på skolens område er heller ikke tilladt for lærere, pædagoger, forældre og andre. Rygning kan dog tillades for andre end eleverne, hvis der indrettes indendørs rygerum.
På efterskoler forholder det sig anderledes, fordi de unge bor på skolen. På døgninstitutioner, opholdssteder, kostskoler, efterskoler og lignende, der fortrinsvis har optaget unge i 15-16-årsalderen og derover, og som også fungerer som bolig for de unge, kan skolen/institutionen således beslutte, at det er tilladt, at de unge ryger i indendørs rygerum og på deres egne værelser.
Cirka halvdelen af landets efterskoler har ifølge bladet Efterskolen af egen drift indført et totalt rygeforbud. På de øvrige skoler arbejdes der med oplysning og dialog.
Kan man få tilskud til befordring til og fra en efterskole?
Staten yder tilskud til nedbringelse af transportudgifter i forbindelse med brobygning for efterskoleelever. Derudover gives der ikke tilskud til befordring af elever på efterskoler.
eg er meget ked af det, men jeg må lige kommenterer på denne påstand.Største delen af de elever der begynder at ryge på efterskolen ville have fået begyndt aligevel. Hvis du vil vide mere om dette faktum, så skulle du kontakte nogle efterskoler, og prøve at spørge om, hvilke øvrige problemer disse 12 % måtte have. Sandheden er nemlig at rygningen er det mindste problem de har. Prøv bare at tælle sammen på hvor mange efterskoleelever der på nuværende tidspunkt er droppet ud, fordi de ikke magtede opgaven. Det er et langt større problem end rygningen. Jeg sender selv en søn på efterskole til august, og er ikke spor bekymret for at han skal begynde at ryge. Det drejer sig også lidt om opdragelse!
Med venlig hilsen
dræt og rygning hører ikke sammen. Derfor har vi på Dejbjerglund Efterskole følgende politik:
1 Du må ikke starte rygning, mens du er elev på DE.
2 Der er ikke indendørs rygerum på skolens område – kun 1 afmærket udeområde !
3 Ved forældrearrangementer og øvrige skolearrangementer må der ikke ryges indenfor.
Rygning udendørs må kun ske efter særaftale på anvist udeområde.
Hvis du som elev er ryger ved opstarten af skoleåret på DE, skal du:
♣ have skriftlig rygetilladelse fra dine forældre.
♣ indgå i et aktivt forløb, hvor du nedsætter rygning / stopper rygning hos os.
♣ følge skolens anvisninger ved arrangementer ud af huset.
Vi forsøger med vores politik at hjælpe de få rygere vi har på et elevhold med at begrænse / stoppe rygning hos os – der er 0-3 rygere pr. år. Vi har en ressourceperson fra medarbejdergruppen, der fra skoleårets start er tilknyttet rygerne.
Vi vil ikke presse et forbud igennem, men den unge ryger skal være parat til at ændre og nedsætte rygning. Vi vil gerne være behjælpelige med at iværksætte et ryge-stop-kursus.
Rygning er et anliggende mellem forældrene og den unge. Vores politik skal hindre, at der kommer flere rygere til i løbet af skoleåret. Vi håber desuden på, at det lykkes at stoppe rygning på DE, men det kræver en stor indsats fra både forældre og elev.
Konsekvens for eleven ved brud på rygeregler:
Elev indkaldes i første omgang til en samtale med forældre, kontaktlærer og forstander.
Rygepolitik for medarbejdere
Vi har pt. ikke medarbejdere, der ryger.
Hvis det bliver aktuelt, gælder samme regler for medarbejderen som for eleverne – rygning udenfor på et anvist område, og der gives tilbud om et ryge-stop-kursus.
Du må kun ryge på skolen, hvis du har tilladelse fra dine forældre.
Rygning må kun foregå udendørs i det aflukkede rygeskur, vi har indrettet dertil.
Rygerne skal selv på skift sørge for rengøring af rygeområdet.
3 procent af eleverne på landets efterskoler ryger. Dette tal kan
ses i forhold til, at kun 10 procent af eleverne i 9. ende klasse
ryger dagligt. Dermed indtager efterskolerne en særplads:
Efterskolerne udgør et stort, konkret problem, som vi ikke rigtigt
ved, hvad vi skal gøre ved. Men der kunne formentlig nås meget ved en
effektiv indsats over for netop disse skoler," udtaler Poul Ebbe
Nielsen, som er formand for Tobaksskaderådet og overlæge samt dr.med.
* Psykolog Torben Bechmann Jensen ved Københavns Universitet har
skrevet en Ph.D.-afhandling om unge og tobak, og han er ikke
forbløffet over det høje antal af unge rygere på efterskolerne:
Efterskoleopholdet bygger lige netop på de vilkår, som per definition
vil få mange til at ryge ekstra meget. Dels er der tale om et herligt
frirum for de unge, som på mange måder godt kan minde om en meget lang
ferie, dels er der en række enkeltelementer, der også inviterer til at
ryge: man er sammen med mange andre unge, oftest til fest, og man er i
den alder, 16 år, tit lidt usikker og sårbar." Torben Bechmann Jensen
er ikke sikker på, at det er rimeligt, at sætte ind over for denne
aldersgruppe, da mange sikkert stopper eller trapper ned senere. Dette
er formanden for Tobaksskaderådet Poul Ebbe Nielsen dog ikke enig i,
og han påpeger, at tilvænningen til cigaretter kommer hurtigt.
(Radioavisen. K. Skovmand, Politiken, 1.sektion, forsiden)
http://www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?id=2791#id2791
Netdoktor 11.9.2011
elevbank
Det er muligt at indsætte lomme- og rejsepenge på en særlig elevbankkonto. Efterskolen giver tilbud til eleverne om hjælp til administration af økonomien. Der vil være en elevbank på efterskolen med åbningstid tre gange om ugen. Der findes også hæveautomat i byen.
Penge til elevbanken kan indsættes på særlig konto 2321 6878 535 500 (Nordea)
ferie
Efterskolen er lukket i efterårsferie-, juleferie-, vinter- og sommerferie. Mandag-onsdag før påske er skoledage. Ved påske-, pinse og øvrige helligdage er skolen åben. Vi anmoder om, at I planlægge evt. ferie og forlængede weekends med jeres børn i perioder, hvor skolen er lukket. Efterskolen kan ikke give fri til ferieaktiviteter.
forsikring
Eleverne er erstatningsansvarlige overfor skader, som de måtte forvolde på skolen. Skolen kan ikke forsikre elevernes ejendele mod tyveri eller skader. Det anbefales, at familien selv tegner forsikring herfor.
forældresamarbejde
Efterskolen lægger op til et tæt samarbejde med forældrene.
medbring
Sengetøj: dyne, pude, sengelinned og rullemadras (210*90), håndklæder, toiletsager Personligt tøj, idræts-, regnvejrs- og evt. svømmetøj (vi anbe-faler at sætte navn i tøjet).
Vasketøjskurv, bøjler til klædeskabet
Idræts-, hjemme- eller andet indendørs fodtøj, køkkentræsko
Skriveredskaber
Vækkeur (kan være mobiltelefonen)
Sygesikringsbevis
Desuden kan eleven medbringe:
Cykel, PC, musikanlæg, mobiltelefon
mobiltelefon
Eleverne kan anvende mobiltelefon. Ved undervisning, fælles samlinger og måltider må de ikke bruges.
musikanlæg
Mindre anlæg kan opstilles på værelset.
pc
Eleverne vil have adgang til computere i undervisningssammenhæng. Nogle af PC’erne vil også kunne anvendes i fritiden. Eleverne kan medbringe egen PC, der installeres på værelset, hvor der også er opkobling til internet. Eleverne kan således anvende egen mailadresse på skolen.
post
Eleverne ser meget frem til at få post hjemmefra, så skriv ofte!
røg/alkohol
Under efterskoleopholdet er det ikke tilladt for eleverne at ryge eller drikke alkohol.
sygesikring
Eleverne medbringer og opbevarer eget sygesikringsbevis. Vi tager på efterskolen en ”sikkerhedskopi”. Der er både lægehus og apotek i Karise.
weekends
I weekends er der planlagte aktiviteter. Eleverne opfordres til at blive på efterskolen i weekends. Eleverne meddeler selv, om weekenden tilbringes på skolen eller hjemme. Ved besøg hos kammerater beder vi om forældrenes tilladelse. I skoleweekends skal eleverne blive på skolen. Ved forlængede weekends kan eleverne blive på skolen. De fleste tager dog hjem.
Undervisningen slutter om fredagen, op til ferier og forlængede weekends kl. 15.
Der er togforbindelse fra Karise mod nord kl. 15.17 og 15.47.
Om søndagen forventer vi elevernes ankomst mellem kl. 18 og 21.
Der er togforbindelse fra Køge til Karise kl. 18.17, 19.17 og 20.17. Togrejsen tager 24 min.
Vi laver sammen med eleverne en rejseplan.
økonomi
Skolepengene er på 1700 kr. om ugen. Hertil ydes et statstilskud, som SU-Styrelsen beregner. Betalingsopgørelse omkring forældrebetalingen fremsendes hurtigst muligt. Nogle kommuner giver støtte til en del eller hele forældrebetalingen. Såfremt bevilling foreligger, vil dette beløb blive fratrukket i opgørelsen.
Skolepenge skal indsættes på konto 2232 7559 962 583 (Nordea)
årsplan
Sæt kryds i kalenderen: (* der kommer indbydelse)
Søndag 8. august Skolestart *
Fredag 17. september Ansvarslærereftermiddag *
Fredag 17. – mandag 20. sept. Forlænget weekend (eleverne kan komme tilbage fra weekend mandag aften)
Søndag 26. september Skoledag. Alle elever skal være på skolen kl. 11.00. Efterskolernes dag (åbent hus)
Mandag 27. sept.-fredag 1. okt. Lejrskole i Berlin
Fredag 15. - søndag 24. oktober Efterårsferie
Tirsdag 9. og onsdag 10. nov. Hovedfagsafslutning *
Lørdag 4. december Emneafslutning *
Lørdag 4.—mandag 6. december Forlænget weekend (eleverne kan kom- me tilbage fra weekend mandag aften)
Fredag 17. december—2. januar Juleferie
Fredag 11. —søndag 20. februar Vinterferie
Tirsdag 1. og onsdag 2. marts Hovedfagsafslutning *
Lørdag 26. marts Emneafslutning *
Lørdag 26. —mandag 28. marts Forlænget weekend (eleverne kan kom- me tilbage fra weekend mandag aften)
Onsdag 20.—mandag 25. april Påske (eleverne kan tage hjem onsdag eftermiddag og skal være tilbage mandag aften)
Mandag 16.—torsdag 19. maj Klintebjergfestival
Fredag 20. maj St. Bededag (eleverne kan tage hjem tordag eftermiddag og skal være tilbage søndag aften)
Torsdag 2. juni Kr. Himmelfartsdag. Almindelig skoledag.
Tirsdag 7. og onsdag 8. juni Hovedfagsafslutning *
Fredag 10. - mandag 13. juni Pinse (eleverne kan tage hjem fredag eftermiddag og skal være tilbage mandag aften)
Lørdag 18. juni Sidste skoledag *
Der vil blive arrangeret ansvarslærereftermiddag i september, forældredage ifm. afslutning af de 3 hovedfagsforløb i november, marts og juni og emneafslutning ifm. afslutning af de 2 emneforløb i december og marts.
Yderligere møder aftales individuelt efter behov.
Desuden lægger skolen op til, at al kommunikation foregår via SkoleIntra, hvor elevplaner, invitationer osv. lægges. Alle forældre får link hertil på første skoledag søndag 8. august 2010.
Ansatte, elever og besøgende må ikke ryge på skolerne fra den 15. august 2007. Den nye rygelov gælder både ude og inde. Den nye rygelov kræver, at alle arbejdspladser har en rygepolitik. Loven giver skolerne mulighed for at indrette et rygerum til personalet og besøgende. For at undgå passiv rygning gælder det, at rygerummet ikke må have anden funktion. Det er derfor ikke muligt at bruge lærerværelset, kopirummet eller gangen. Det kan betyde, at flere skoler skal ændre en eksisterende rygepolitik. På skoler fortrinsvis for elever under 16 år, må eleverne ikke ryge. På kostskoler og efterskoler kan skolens bestyrelse beslutte, at det er tilladt at ryge i særlige lokaler eller på elevernes værelser. Skoler, der ønsker at være røgfrie, kan hente inspiration til en røgfri skole i pjecen ”Når røgen letter – Fem røgfrie efterskoler taler u
nsatte, elever og besøgende må ikke ryge på skolerne fra den 15. august 2007. Den nye rygelov gælder både ude og inde. Den nye rygelov kræver, at alle arbejdspladser har en rygepolitik. Loven giver skolerne mulighed for at indrette et rygerum til personalet og besøgende. For at undgå passiv rygning gælder det, at rygerummet ikke må have anden funktion. Det er derfor ikke muligt at bruge lærerværelset, kopirummet eller gangen. Det kan betyde, at flere skoler skal ændre en eksisterende rygepolitik. På skoler fortrinsvis for elever under 16 år, må eleverne ikke ryge. På kostskoler og efterskoler kan skolens bestyrelse beslutte, at det er tilladt at ryge i særlige lokaler eller på elevernes værelser. Skoler, der ønsker at være røgfrie, kan hente inspiration til en røgfri skole i pjecen ”Når røgen letter – Fem røgfrie efterskoler taler ud
aarevejle Fri- og Efterskole er en Grundtvig/Koldsk efterskole med plads til 126 efterskoleelever.
Skolen ligger i grønne landlige omgivelser tæt på Asnæs og Holbæk.
Vi har egen idrætshal, lydstudie, motionsrum, værksteder, gratis tøjvask, mv.
Der er trådløst Internet på hele skolen.
Eleverne bor i elevhuse med plads til 12 elever i hvert hus, 6 piger og 6 drenge. Til hvert hus er knyttet en huslærer.
Faarevejle Efterskole er en ganske almindelig efterskole. Her kan du gå èt år i enten 9. eller 10. klasse. Du behøver ikke at have topkarakterer, eller være blandt landets bedste fodboldspillere. Vi er en skole for ganske almindelige unge mennesker.
Om du er punker eller poptøs, så er du...
...velkommen til at komme her og opdage, at det er fuldstændig ligegyldigt, hvordan du klæder dig eller hvordan håret sidder. Det er hjertet det kommer an på.
...velkommen til at komme og opdage, at et efterskoleophold ikke bare er noget dine forældre køber. Det er noget du skaber sammen med dine kammerater og en flok engagerede lærere.
...velkommen til at komme ”i lære som voksen”, på en skole hvor du på en kærlig og konsekvent måde bliver fastholdt i et forpligtende fællesskab.
Et efterskoleophold hos os, er en pakkeløsning bestående af en perlerække af stjernestunder, kammeratskab, liv og glæde, og en masse pligter som du skal være seriøst indstillet på.
Her er der mødepligt til alt og vi forventer, at du er positivt indstillet overfor alle dele af opholdet.
Vi ønsker, med kærlig konsekvens, at påvirke dig i din udvikling til at blive et selvstændigt, kritisk og reflekterende ungt menneske. Vi tilbyder en dagligdag, hvor du får trænet dine sociale kompetenser og oplever dig selv som en nødvendig del af fællesskabet.
Vi vægter den faglige undervisning højt, men derudover byder dagen og året på mange fælles oplevelser som musical, friluftsture, skitur, sportsstævner, musikfestival, teaterture og meget andet.
Lige nu kan du vælge mellem disse linjefag: Fodbold, Volleyball, Friluftsliv, Teater/Performance og Musik.
Og disse valgfag: Krop & Sjæl, Badminton, Mediefag, Volley, Løb, Aerobic/zumba/dans, Håndbold, Kor, Fægtning, Fransk, Golf, Billedkunst, Rytmik og teori og Sammenspil.
Du skal have mindst 2 timer idræt om ugen.
brev til nye elever
Tommerup, d. 5. Maj 2010
Til elevholdet 10/11.
Hermed sendes beregning af jeres skolepenge. Betalingen af tur(e) er indeholdt i
skolepengene.
Elevbetalingen er delt op i 5 rater, og første rate er forfalden til betaling d. 1.aug. 2010. Ved
for sen betaling opkræves rykkergebyr på 200 kr. og der kan blive pålagt renter. Husk at skrive
elevnavn- og nummer ved indbetaling via netbank.
Til orientering vedlægges kopi af brevet med statsstøttens størrelse.
I forbindelse med evt. udlandsrejse skal I påregne en udgift til visum og vaccinationer på 800-
1000 kr., hvis vi tager til steder, hvor der kræves vaccination og visum. Endvidere skal I sørge
for, at jeres barn er dækket af en rejseforsikring (hele verden). I nogle tilfælde indgår den i en
familieforsikring, og ellers kan den købes som tillægsforsikring.
Program for skolestart søndag d. 15. august 2010.
Ankomst til skolen kl. 14.30Indkvartering på værelserne kl. 14.30 – 15.00
Herunder ”løbende kaffe ” i hallen.
Samlet velkomst og orientering for forældreog elever, udlevering af årsplan m.v. ca kl. 15.00
Afslutning og forældrene hjem kl. 16.00
Medbringes til skoleåret:Pas,( skal være gyldigt minimum 1 år fra 1. aug. 10)
Sengetæppe , dyne, hovedpude, rullemadras t. beskyttelse af madras, sengelinned (2 sæt), håndklæder, toiletsager, indesko, kop el. krus til værelse, evt. sengelampe med klemme, vækkeur (mobiltlf kan ikke bruges som ur!), armbåndsur, evt. mindre hyggeting til værelse (plakat, billeder), lukket snavsetøjskurv /taske, varm sovepose (beregnet til kuldegrader), liggeunderlag til lejrture, evt. lille termokande til ture.
Praktisk arbejdstøj (2 sæt), arbejdshandsker, gummistøvler, evt. beskyttelsesfodtøj, overtøj til arbejdsbrug (evt. foret kedeldragt), regntøj, badetøj, idrætstøj, træningsdragt, 2 par idrætssko, det ene par med ikke-afsmittende såler til brug i idrætshal.
Forklæde samt skridsikkert fodtøj til brug i køkken (det skal være træsko eller lukket sko) 3 stk A4 ringbind, skoletaske, skrivesager, lommeregner, Politikens Retskrivnings- og Betydningsordbog. Ordbøger kan evt. købes på skolen. Eleven SKAL have disse skoleting med! Solid, lovlig, velfungerende cykel med støtteben (kan sendes i forvejen med fragtmand), lappegrejer, cykellygter, cykelpumpe, cykelhjelm (kan evt. lånes på skolen). Vi cykler med cykelhjelm på ture og i idræt.
Det er forældrenes ansvar, at jeres barns cykel altid er køreklar og i lovlig stand. Vi har ikke cykelsmed i Tommerup. Det er eleven selv, der skal sørge for at cyklen bliver repareret, enten på skolen, hjemme eller hos cykelsmeden. Hvis dette ikke sker, bliver cyklen sendt til cykelsmed på forældrenes regning.
Ridehjelm er et krav, hvis man rider.
Husk at mærke tøj og fodtøj med navn. Må ikke medbringes: dolke, knive, tv. Som I er blevet orienteret om, har vi totalt rygeforbud på skolen for eleverne under skoleopholdet og på vejen til og fra efterskolen. Skulle jeres børn være rygere, vil det være meget klogt at lade dem stoppe rygningen et godt stykke tid, inden de starter hos os, og sørg også for at de ikke ryger, når de er hjemme i weekenden. Det er sværere at være røgfri hos os, hvis de får lov at ryge hjemme. Overtrædelse af rygeforbuddet kan, ligesom overtrædelse af vore øvrige regler, medføre bortvisning fra skolen.
Ved velkomsten den. 15. august vil det være muligt at bestille tøj med skolens logo og elevens navn på. Vi plejer at have: Regntøj (ca. 700 kr.), en sort fleecejakke (ca. 500 kr.), t-hirts, kasketter, mm. '
Vi tilbyder erhvervspraktik i Tommerup kommune for de elever, som vi skønner modne til at komme i praktik på lokale virksomheder. Skulle eleverne ønske andre fag/brancher end vi kan tilbyde, eller ønsker eleven praktik i sin hjemkommune eller andet sted end Tommerup, så kan det foregå i skoleferierne. Elever i 10. klasse skal i brobygning 1 uge under skoleopholdet.
Vi vil bede om, at alle elever medbringer en bærbar computer.
Det er elevens og forældrenes ansvar, at computeren er i orden. Hvis eleven skal bruge den til afgangsprøverne, skal man selv medbringe en printer (til prøverne).
De få som endnu ikke har afleveret en kontrakt vedrørende rygning/mobiltlf/pc/cykel bedes medbringe den i underskreven stand på den første skoledag.
Vi glæder os til at modtage eleverne d. 15. august, og vi håber, at vi sammen kan få et godt skoleår.
På første skoledag vil forældrene blive bedt om at skrive under på, at vi må bruge billeder af jeres børn på vores hjemmeside, i skolens årsskrift, til udstillinger på skolen, og hvis vi sender billeder til aviserne. I må meget gerne sende en mail med jeres accept af dette på forhånd (så er der en ting mindre at nå på første skoledag) på